Romania vs. Occident (Publicitatea in Romania)



M-am tot gandit sa impartasesc din experientele profesionale prin acest blog dar nu am stiut niciodata cu ce sa incep. Avand in vedere ca in zilele ce urmeaza voi parasi pentru un timp scumpa si draga noastra Romanie mi-a trecut prin cap sa prezint comparatia generala facuta de foarte multi colegi de breasla si chiar de mine, dintre ceea ce se intampla in publicitatea din Romania si ceea ce fac baietii destepti pe-afara.

Daca pentru multi romani publicitatea, aparent, nu inseamna nimic, ea ne afecteaza la fiecare pas.

Incepand de dimineata cand iti faci cafeaua si asculti reclamele de la radio sau privesti pauzele interminabile ale stirilor de dimineaza si continuand cu gramada de pliante din cutia postala, apoi cu lovitura de gratie din afara casei, cu panouri publicitare, afise si firmele tuturor magazinelor de pe strada, toate sunt doar o mica parte din ceea ce inseamna munca noastra, a celor care avem grija ca tu sa cumperi exact ceea ce iti spunem noi.

Multe firme din tarisoara noastra inca nu inteleg rolul nostru iar rezultatul este lipsa de valoare pe care o avem in fata multora, indiferent de istoricul nostru in vanzari sau de faptul ca un simplu serviciu pe care-l putem oferi patronilor, le poate inzeci cifra de afaceri.

Povestea celor care au lucrat afara, in occident (in principiu, cam oriunde afara) si care se intorc in Romania, este foarte tragica. Mentalitatea patronilor "buni la toate" trebuie retusata. Pentru prea multi conceptul de "brand" nu este decat un simplu cuvant pe care uneori nici nu-l cunosc, iar socul descoperirii diferentei de mentalitati este mult prea mare pentru a crede ca toata "chestia" asta chiar se intampla.

Daca in alte zone ale Europei, primul lucru la care apeleaza o noua firma, sau o firma care-si lanseaza un nou produs, are ca unul din prioritati "imaginea", in Romania, totul se reduce la a face o reclama "cat mai ieftina care sa aduca bani". Nu ar fi vorba intotdeauna neaparat o problema de buget atata timp cat sti sa lasi o agentie de publicitate sa-si faca intr-adevar treaba. Dar in momentul in care consideri, conform mentalitatii romanesti, ca le sti pe toate, incep adevaratele probleme.

Asa cum firmele de constructii contruiesc, asa cum brutariile fac paine, asa cum termocentralele produc curent, asa cum fotografii fac poze, asa cum mecanicii repara, asa cum policlinicile particulare "reapara" oameni, asa agentiile de publicitate produc vanzari prin publicitate. Prea multi suntem in situatia de a ne dori din tot sufletul sa fim lasati sa ne facem treaba. Daca o firma occidentala angajeaza o agentie de publicitate pentru a se ocupa de imaginea ei de la cap la coada fara ai spune ce sa faca ci sfatuindu-se cel mult cu agentia, in Romania patronul beneficiar hotaraste ce trebuie sa faca o astfel de agentie, fara ca probabil, sa fi citit macar odata in viata o amarata de revista sau carte de domeniu.

Puteti spune ca patroni ca nu va permiteti a agentie buna careia sa-i acordati increderea necesara intr-o relatie dintre ag. publicitate si firma dvs. insa va pot contrazice. Exista destule (inca insuficiente) agentii care sunt bune in ceea ce fac, dar nu au puterea financiara de a avea pretentiile celor mari care isi permit sa refuze orice client, si sa isi faca treaba asa cum trebuie. O alta intrebare ar fi "De unde stiu ca agentia e intradebar buna?". Prin oamenii pe care compania respectiva o are. Prin reputatia pe care si-a facut-o prin clientii deja satisfacuti sau nesatisfacuti.

Solutii exista dar pana cand patronii, directorasii si sefii din firmele romanesti nu vor intelege ca treaba unui grafician este de a concepe o sigla perfecta imaginii lor, sau ca un brand manager trebuie lasat in pace sa analizese toate chestiunile problemei pentru a crea un brand cu-adevarat puternic, nu se va intampla nimic bun, iar oamenii buni vor continua sa accepte faptul ca sunt doar niste angajati.

Din pacate stiu societati care ar avea intr-adevar ce sa vanda sau sa produca dar din cauza marketingului defectuos, tipic romanesc, raman acolo unde sunt sau le trebuie mult prea mult timp sa se dezvolte.

Haideti sa invatam ca un televizor il repara un electronist si nu un macelar; ca graul este cultivat de tarani si nu depilotii de avioane; ca pe munte se merge in bocanci nu in tocuri...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu